Veelgestelde vragen

Voor gezinnen | Voor babysitters

Voor gezinnen

Hoe maak ik een afspraak met een babysitter via SOSbabysit? 

Je legt een nieuwe afspraak altijd vast via de website www.sosbabysit.be.
Als gezin kan je vooraf zien hoeveel babysitters in jouw buurt actief zijn:

  • Je kan tussen de profielen van de babysitters zelf op zoek gaan naar een geschikte babysitter. Je geeft zelf aan welke zoekcriteria voor jou belangrijk zijn (vb. leeftijd, vervoer, …)
  • Je maakt zelf een afspraak met de babysitter van jouw keuze via een online bericht
  • Een babysitbeurt reserveer je voor minstens 2u
  • Een reservatie via SOSbabysit gebeurt op een veilige manier, bovendien is jouw gezin en de babysitter verzekerd tegen schade en ongevallen

SOSbabysit kan niet garanderen dat voor elke vraag een oplossing kan gevonden worden.

Screent SOSbabysit ouders en babysitters? 

SOSbabysit houdt een intakegesprek met elk nieuw gezin, zo krijgen wij een goed beeld over de gezinssamenstelling en eventuele speciale noden van het gezin in kwestie. 

Elke babysitter volgt vooraf een tweedaagse opleiding bij SOSbabysit. Pas wanneer deze opleiding succesvol is afgerond, krijgen de babysitters toegang tot het online platform en kunnen gezinnen een afspraak maken met de babysitter. 

Wij vragen van de babysitters ook een uittreksel uit het strafregister model 596-2 dat aantoont dat je met minderjarige kinderen mag werken. Dit attest kan (digitaal) aangevraagd worden op de gemeente en is in de meeste gevallen gratis.

Echter, SOSbabysit is niet verantwoordelijk voor de onderlinge contacten tussen de gezinnen en de babysitters. Via het online platform www.sosbabysit.be faciliteren wij enkel het contact tussen gezinnen en babysitters.
Wij raden zowel gezinnen als babysitters aan om vooraf een kennismakingsgesprek te hebben zodat beiden een goed beeld krijgen over het gezin/de babysitter. 

De ouder kan de babysitter uitnodigen via de button “Start kennismakingsgesprek”.

Communiceer, voor je eigen veiligheid en bescherming alleen via de chatfunctie op www.sosbabysit.be. Lees hierover meer in ons privacy- en cookiebeleid.

Heb ik als ouder recht op fiscale aftrek voor kinderopvangkosten?

Neen, ouders kunnen de vergoeding die ze aan de babysitter betalen niet fiscaal inbrengen.

Wat kost SOSbabysit en hoe verloopt de betaling?

Als gezin betaal je een jaarlijkse ledenbijdrage van 12 euro. Hiermee betaalt SOSbabysit de verzekering en de opleiding van de babysitters. 

De tarieven van SOSbabysit voor een babysitbeurt zijn de volgende: 

  • Per uur betaal je 6 euro (met een minimum van twee babysituren per opdracht)
  • Hierna betaal je 1 euro per 10 minuten
  • Overnachting (van 00u00 tot 08u00): 20 euro en een ontbijt

Enkele concrete voorbeelden:

  • Voor een babysitbeurt van 18u30 tot 20u45 betaal je 14 euro
  • Voor een babysitbeurt van 20u00 tot 21u00 betaal je 12 euro
  • Voor een babysitbeurt van 20u00 tot 9u00 betaal je 50 euro

Bij de start van de babysitbeurt logt de babysitter in op onze app en drukt op de timer. De teller begint dan te lopen. Is de babysitbeurt afgelopen? Dan drukt ze opnieuw op timer om deze te stoppen. Op de teller zien jullie het bedrag dat de ouders aan de babysitter moet betalen.

TIP: zorg dat je voldoende geld bij de hand hebt om de babysitter cash uit te betalen! Indien mogelijk, is het ook toegestaan om via je bankapp de betaling uit te voeren.

Bovendien zorgt SOSbabysit voor een extra troef. Na elke babysitbeurt, krijgen zowel de ouders als de babysitter een punt. Na 10 beurten krijgt elk een geschenkje als dank voor jullie vertrouwen in de babysitdienst.

Kan ik me uitschrijven op SOSbabysit? 

Ja, dat kan. Wil je niet langer gebruik maken van SOSbabysit, stuur ons dan een berichtje via het contactformulier. Wij zorgen ervoor dat jouw account gedeactiveerd wordt en niet langer zichtbaar is op het onlineplatform. 

Je account blijft geldig tot de vervaldatum. Hernieuw je het lidmaatschap niet, dan wordt je account automatisch op non-actief gezet. Je punten blijven behouden, mocht je later opnieuw willen gebruik maken, dan volstaat het om opnieuw het lidgeld te betalen.

Wil je definitief stoppen, dan wordt je profiel geschrapt en krijg je van ons geen verdere informatie of berichten. Toch terug aansluiten? Dat kan door een nieuw profiel aan te maken.

Waar kan ik terecht met mijn vragen of klachten?

Heb je vragen of opmerkingen? Verliep een babysitbeurt niet zoals gehoopt? Of heb je problemen bij het aanmelden of vervolledigen van je profiel? 

Geen nood, je kan steeds bij ons terecht!

  • Vul het contactformulier in
  • Of telefonisch:
    • voor Limburg: bel naar 011/278 510 tijdens de kantooruren (van maandag tot donderdag van 08u00 tot 16u30 en op vrijdag van 08u00 tot 12u00)
    • Stuur een mailtje naar sosbabysit@devoorzorg.be
    • voor West-Vlaanderen: bel naar 056/44 79 44 of 42 tijdens de kantooruren (van maandag tot donderdag van 08u00 tot 16u30 en op vrijdag van 08u00 tot 12u00)
    • Stuur een mailtje naar sosbabysit.wvl@viva-svv.be

Is deze website veilig? 

Ja, SOSbabysit gaat zorgvuldig om met de gegevens die jij deelt in jouw profiel. We raden je ook aan om steeds via www.sosbabysit.be te communiceren met je babysitter/gezin. Dat is de meest veilige manier en kunnen wij jou helpen mocht er iets fout lopen. 

We raden je om deze reden ook aan om nooit contactgegevens op je profiel te vermelden. Als je buiten www.sosbabysit.be om communiceert met het gezin of de babysitter, dan kunnen wij jouw gegevens niet langer beschermen en loop je een groter risico op internetfraude. 

Waarom is de verzekering zo belangrijk? 

Wettelijk gezien valt een babysitter onder de categorie huispersoneel, het maakt niet uit of het om een eenmalige afspraak dan wel om regelmatige babysitopdrachten gaat. Het gezin is op dat moment dus eigenlijk ‘werkgever’ van de babysitter. Het gezin is dan aansprakelijk en moet twee soorten verzekeringen afgesloten hebben:

  • Een polis burgerlijke aansprakelijkheid.
  • Een polis arbeidsongevallen huispersoneel. Die polis dekt de schadeloosstelling in geval van een ongeval tijdens de babysitopdracht, ook onderweg van en naar de opdracht.

Maak je een afspraak met een babysitter via SOSbabysit? Dan hoef je als gezin geen extra verzekering af te sluiten. In geval van schade of ongeval ben je bij SOSbabysit voldoende verzekerd.

Maak je een afspraak buiten SOSbabysit om? Helaas, dan ben je niet verzekerd! Maak dus steeds gebruik van ons online platform!

Moet ik lid zijn van VIVA-SVV of de socialistische mutualiteit om gebruik te kunnen maken van SOSbabysit?

Nee, uiteraard niet. De diensten van SOSbabysit staan voor iedereen open, ongeacht of je lid bent van VIVA-SVV of De Voorzorg of Bond Moyson.

Zoals eerder aangehaald vragen we wel een jaarlijkse bijdrage van 12 euro om als gezin gebruik te kunnen maken van SOSbabysit. Hiermee bekostigen we onder andere de verzekering en de opleiding van de babysitters. 

Kan ik een babysit eerst zien vooraleer ik een afspraak maak om te babysitten? 

Ja, je kan aan de babysitter vragen om een kennismakingsgesprek via de rode knop in je app. Dit kennismakingsgesprek bij jou thuis. Je hoeft hiervoor niet te betalen.

Hoe bereid ik mij het best voor op een eerste babysitbeurt met een nieuwe babysitter?

Zorg ervoor dat je alle nodige praktische informatie over je gezin bij de hand hebt als de eerste babysitbeurt van start gaat. Zijn er specifieke zorgbehoeften waarmee de babysitter rekening mee moet houden? Zijn er huisdieren aanwezig in huis? Moeten de kinderen nog een maaltijd krijgen? Waar liggen propere kleren voor de kinderen? Wie is jullie huisdokter?
Wil je zeker niets vergeten? Gebruik dan het handige heen-en-weerboekje dat je van ons ontving.

Je spreekt de eerste keer best ook wat vroeger af, dan heb je nog voldoende tijd om alles eerst te overlopen en de babysitter kennis te laten maken met de kindjes. 

Wat moet ik doen als ik een afspraak wil annuleren?

Als gezin kan je een afspraak annuleren via een knop op je profiel. De babysitter ontvangt dan een berichtje. Je moet wel de reden meegeven waarom de afspraak niet kan doorgaan.

De babysitter kan de afspraak ook annuleren via zijn/haar profiel. Hij/zij moet ook de reden meegeven waarom de afspraak niet kan doorgaan.

We vragen aan zowel de babysitter als het gezin om ten laatste 24u voor de afspraak te annuleren. 

Mijn kind heeft een handicap. Kunnen de babysitters van SOSbabysit daarmee omgaan?

Er zijn zeker babysitters die op jouw kind kunnen passen. We raden je wel om het vooraf zeker door te geven wanneer je de afspraak maakt. Zo kan de babysitter zich voorbereiden. 
Vind je niet meteen een babysitter? Dan kan je ons ook contacteren via het contactformulier of telefonisch tijdens de kantooruren (van maandag tot donderdag van 08u00 tot 16u30 en op vrijdag van 08u00 tot 12u00)

Ik zoek een babysitter voor een andere locatie dan mijn thuis. Kan dat?

Ja, dat kan zeker! Het online platform geeft automatisch babysitters door die in jouw regio wonen. je kan echter ook handmatig je regio aanpassen. Hou er wel rekening mee dat onze babysitters in Limburg of West-Vlaanderen wonen. Geef ook zeker vooraf door dat deze babysitbeurt op een ander adres dan op jouw thuisadres zal doorgaan. 

Kan ik ook een afspraak maken met een babysitter via sms?

We raden je aan om alle afspraken en berichten te versturen via ons online platform www.sosbabysit.be. Dat is de meest veilige manier en dan kunnen wij jou helpen mocht er iets fout lopen. 

We raden je om deze reden ook aan om nooit contactgegevens op je profiel te vermelden. www.sosbabysit.be is een veilige website en we doen er alles aan om jouw gegevens te beschermen. Als je buiten www.sosbabysit.be om communiceert met het gezin of de babysitter, dan kunnen wij jouw gegevens niet langer beschermen en loop je een groter risico op internetfraude.

Als je een kennismakingsgesprek vraagt, gaan jullie gratis chatten via de chatfunctie van SOSbabysit. Maak je een afspraak, dan kan de babysitter tijdelijk een deel van je gegevens zien. Deze verdwijnen na afloop van de babysitbeurt. De babysitter kan nooit ouders opzoeken. Elk initiatief tot contact moet van de ouders komen.

Vanaf welke leeftijd mag een jongere babysitten? 

De babysitters van SOSbabysit kunnen vanaf de leeftijd van 16 aan de slag. 

Zij worden tijdens de vormingen gescreend op hun vaardigheden en maturiteit. Wij vragen ook van elke babysitter een uittreksel uit het strafregister – form. 596.2 dat aantoont dat het de babysitter toegelaten is om met kinderen te werken.

Wat leren de babysitters tijdens hun tweedaagse opleiding?

Tijdens de tweedaagse opleiding geven we de jongeren een aantal basisvaardigheden mee. De vorming bestaat uit 4 modules: 

  • EHBO en levensreddend handelen bij jonge kinderen: de jongeren leren hoe te reageren in een noodsituatie en oefenen verschillende reanimatietechnieken.
  • Verzorging van baby en peuter: tijdens deze workshop leren de jongeren een luier verversen, een flesje maken en leren ze bij over het slaap- en gedragspatroon van zuigelingen en peuters
  • Ontwikkeling van het jonge kind: tijdens deze module leren de jongeren meer over de psychologie van kinderen. Wat begrijpt een kleuter? Hoe kan je spelen met een peuter? Hoe ga je om met ongepast gedrag van de kinderen? 
  • Omgaan met de regels binnen het gezin: een babysitter komt terecht in een gezin waar al bepaalde regels en gewoonten gelden. Hoe ga je hier respectvol mee om? Hoe gedraag je je naar ouders? 

Daarnaast zijn er regelmatig terugkomdagen waarop we de babysitters toffe workshops aanbieden en ze zo hun vaardigheden kunnen aanscherpen. 

Voor babysitters

Screent SOSbabysit ouders en babysitters? 

SOSbabysit houdt een intakegesprek met elk nieuw gezin, zo krijgen wij een goed beeld over de gezinssamenstelling en eventuele speciale noden van het gezin in kwestie. 

Elke babysitter volgt vooraf een tweedaagse opleiding bij SOSbabysit. Pas wanneer deze opleiding succesvol is afgerond, krijgen de babysitters toegang tot het online platform en kunnen gezinnen een afspraak maken met de babysitter. 
 

Echter, SOSbabysit is niet verantwoordelijk voor de onderlinge contacten tussen de gezinnen en de babysitters. Via het online platform www.sosbabysit.be faciliteren wij enkel het contact tussen ouders en babysitters.
Wij raden zowel ouders als babysitters aan om vooraf een kennismakingsgesprek te hebben zodat beiden een goed beeld krijgen over het gezin/de babysitter. 

De ouder kan de babysitter uitnodigen via de voorziene button in de applicatie “Start kennismakingsgesprek”. Dit kennismakingsgesprek bij de ouders thuis.

Communiceer, voor je eigen veiligheid en bescherming, alleen via de chatfunctie op www.sosbabysit.be. Lees hierover meer in ons privacy- en cookiebeleid.


Kan ik me uitschrijven op SOSbabysit? 

Ja, dat kan. Wil je niet langer gebruik maken van SOSbabysit, stuur ons dan een berichtje via het contactformulier. Wij zorgen ervoor dat jouw account gedeactiveerd wordt en niet langer zichtbaar is op het onlineplatform. Je punten die je opspaarde met het babysitten worden behouden. Mocht je later terug willen babysitten, dan ben je deze niet kwijt en kan je verder sparen. Wil je definitief stoppen, dan wordt je profiel geschrapt uit onze bestanden. Je ontvangt dan ook geen informatie of berichten meer van ons.

Wat moet ik doen om babysitter te worden?

Babysitter worden bij SOSbabysit is erg eenvoudig!

Meld je aan op ons platform. Wij sturen je een uitnodiging voor een van onze vormingsmomenten

  • Volg de tweedaagse opleiding
  • Vervolledig je profiel: upload een foto, geef aan wanneer je beschikbaar bent en wanneer niet, geef je hobby’s en vaardigheden door,…
  • Klaar

Tijdens de vormingen worden de babysitters gescreend op hun vaardigheden en maturiteit. Wij vragen ook van elke babysitter een uittreksel uit het strafregister – form. 596.2 dat aantoont dat het je toegelaten is om met kinderen te werken.

Hoe maak ik meer kans op een opdracht?

Gezinnen die op zoek zijn naar een babysitter zullen jou sneller contacteren als je profiel volledig ingevuld is. Hoe pak je dit aan? 

  • Maak je profiel zo aantrekkelijk mogelijk voor de ouders. Zet je vaardigheden en eventuele ervaring in de kijker. Voeg ook een leuke foto toe die de ouders aanspreekt om jou als oppasser voor hun kind te vragen.
  • Ouders zullen jou contacteren via het online platform, je krijgt dan ook een mailtje. Hou je profiel en mailbox dus zeker in de gaten en mis geen enkele opdracht!

Waar kan ik terecht met mijn vragen of klachten?

Heb je vragen of opmerkingen? Verliep een babysitbeurt niet zoals gehoopt? Of heb je problemen bij het aanmelden of vervolledigen van je profiel? 

Geen nood, je kan steeds bij ons terecht!

  • Vul het contactformulier in
  • Voor Limburg:
    • Bel naar 011/278 510 tijdens de kantooruren (van maandag tot donderdag van 08u00 tot 16u30 en op vrijdag van 08u00 tot 12u00)
    • Stuur een mailtje naar sosbabysit@devoorzorg.be
  • Voor West-Vlaanderen:
    • Bel naar 050/44 79 44 of 42 tijdens de kantooruren (van maandag tot donderdag van 08u00 tot 16u30 en op vrijdag van 08u00 tot 12u00)
    • Stuur een mailtje naar sosbabysit.wvl@viva-svv.be

 

Is deze website veilig? 

Ja, SOSbabysit gaat zorgvuldig om met de gegevens die jij deelt in jouw profiel. We raden je ook aan om steeds via www.sosbabysit.be te communiceren met je gezin. Dat is de meest veilige manier en kunnen wij jou helpen mocht er iets fout lopen. 

We raden je om deze reden ook aan om nooit contactgegevens op je profiel te vermelden. Als je buiten www.sosbabysit.be om communiceert met het gezin, dan kunnen wij jouw gegevens niet langer beschermen en loop je een groter risico op internetfraude. 

Waarom is de verzekering zo belangrijk? 

Wettelijk gezien valt een babysitter onder de categorie huispersoneel, het maakt niet uit of het om een eenmalige afspraak dan wel om regelmatige babysitopdrachten gaat. Het gezin is op dat moment dus eigenlijk ‘werkgever’ van de babysitter. Het gezin is dan aansprakelijk en moet twee soorten verzekeringen afgesloten hebben:

  • Een polis burgerlijke aansprakelijkheid.
  • Een polis arbeidsongevallen huispersoneel. Die polis dekt de schadeloosstelling in geval van een ongeval tijdens de babysitopdracht, ook onderweg van en naar de opdracht.

Maak je een afspraak met een babysitter via SOSbabysit? Dan hoef je als gezin geen extra verzekering af te sluiten. In geval van schade of ongeval ben je bij SOSbabysit voldoende verzekerd.

Maak je een afspraak buiten SOSbabysit om? Helaas, dan ben je niet verzekerd! Maak dus steeds gebruik van ons online platform!

Moet ik lid zijn van VIVA-SVV of De Voorzorg om gebruik te kunnen maken van SOSbabysit?

Nee, uiteraard niet. De diensten van SOSbabysit staan voor iedereen open, ongeacht of je lid bent van VIVA-SVV of De Voorzorg of Bond Moyson.

Hoe bereid ik mij het best voor op een eerste babysitbeurt in een nieuw gezin?

Zorg ervoor dat je alle nodige praktische informatie over het gezin bij de hand hebt als de eerste babysitbeurt van start gaat. Zijn er specifieke zorgbehoeften waarmee je rekening mee moet houden? Zijn er huisdieren aanwezig in huis? Moeten de kinderen nog een maaltijd krijgen? Waar liggen propere kleren voor de kinderen? Wie is de huisdokter? De ouders kregen van SOSbabysit een heen-en-weerboekje waarin ze alle info kunnen noteren die voor de babysitter van nut zijn.

Je spreekt de eerste keer best ook wat vroeger af, dan heb je nog voldoende tijd om alles eerst te overlopen en kennis te maken met het gezin. 

Wat moet ik doen als ik een afspraak wil annuleren?

Je kan de afspraak annuleren via een knop bij de afspraak. Je stuurt een bericht naar het gezin en geeft aan waarom de babysitbeurt niet kan doorgaan.

Ook de ouder kan de afspraak annuleren via zijn/haar profiel. Hij/zij moet ook de reden meegeven waarom de afspraak niet kan doorgaan.

We vragen aan zowel de babysitter als het gezin om ten laatste 24u voor de afspraak te annuleren. 

Kan ik ook een afspraak maken via sms?

We raden je aan om alle afspraken en berichten te versturen via ons online platform www.sosbabysit.be. Dat is de meest veilige manier en kunnen wij jou helpen mocht er iets fout lopen. 

We raden je om deze reden ook aan om nooit contactgegevens op je profiel te vermelden. www.sosbabysit.be is een veilige website en we doen er alles aan om jouw gegevens te beschermen. Als je buiten www.sosbabysit.be om communiceert met het gezin of de babysitter, dan kunnen wij jouw gegevens niet langer beschermen en loop je een groter risico op internetfraude. 

Vanaf welke leeftijd mag een jongere babysitten? 

De babysitters van SOSbabysit kunnen vanaf de leeftijd van 16 aan de slag. 

Zoals eerder vermeld is het verplicht om de tweedaagse vorming te volgen en tot een goed einde te volbrengen. Ook het uittreksel uit het strafregister, form. 596.2 is een extra troef die de ouders vertrouwen schenkt.

Wat leren de babysitters tijdens hun tweedaagse opleiding?

Tijdens de tweedaagse opleiding geven we de jongeren een aantal basisvaardigheden mee. De vorming bestaat uit 4 modules: 

  • EHBO en levensreddend handelen bij jonge kinderen: de jongeren leren hoe te reageren in een noodsituatie en oefenen verschillende reanimatietechnieken.
  • Verzorging van baby en peuter: tijdens deze workshop leren de jongeren een luier verversen, een flesje maken en leren ze bij over het slaap- en gedragspatroon van zuigelingen en peuters
  • Ontwikkeling van het jonge kind: tijdens deze module leren de jongeren meer over de psychologie van kinderen. Wat begrijpt een kleuter? Hoe kan je spelen met een peuter? Hoe ga je om met ongepast gedrag van de kinderen? 
  • Omgaan met de regels binnen het gezin: een babysitter komt terecht in een gezin waar al bepaalde regels en gewoonten gelden. Hoe ga je hier respectvol mee om? Hoe gedraag je je naar ouders? 

Daarnaast zijn er regelmatig terugkomdagen waarop we de babysitters toffe workshops aanbieden en ze zo hun vaardigheden kunnen aanscherpen.

Wat kost SOSbabysit en hoe verloopt de betaling?

Het gezin betaalt een jaarlijkse ledenbijdrage van 12 euro. Hiermee betaalt SOSbabysit de verzekering en de opleiding van de babysitters. 

Voor de babysitters is het lidmaatschap gratis.

De tarieven van SOSbabysit voor een babysitbeurt zijn de volgende: 

  • Per uur krijg je 6 euro (met een minimum van twee babysituren per opdracht)
  • Hierna krijg je 1 euro per 10 minuten
  • Overnachting (van 00u00 tot 08u00): 20 euro en een ontbijt

Enkele concrete voorbeelden:

  • Voor een babysitbeurt van 18u30 tot 20u45 krijg je 14 euro
  • Voor een babysitbeurt van 20u00 tot 21u00 krijg je 12 euro
  • Voor een babysitbeurt van 20u00 tot 9u00 krijg je 50 euro

Bij de start van de babysitbeurt logt de babysitter in op onze app en drukt op de timer. De teller begint dan te lopen. Is de babysitbeurt afgelopen? Dan drukt ze opnieuw op de timer om deze te stoppen. Op de teller zien jullie het bedrag dat de ouders aan de babysitter moet betalen.

De babysitbeurt wordt cash uitbetaald door de ouder aan de babysitter !  Indien mogelijk voor de babysitter, is het ook toegestaan dat de ouder via de bankapp de betaling uitvoert.

Bovendien zorgt SOSbabysit voor een extra troef. Na elke babysitbeurt, krijgen zowel de ouders als de babysitter een punt. Na 10 beurten krijgt elk een geschenkje als dank voor jullie vertrouwen in de babysitdienst.

 

Nog vragen?

Bekijk onze praktische info voor meer over SOSbabysit

Veelgestelde vragen